tisdag 18 oktober 2016

Tänk vad en liten enkel (i våra ögon) lek kan skapa diskussioner om barns lärande.

Tisdag 18 oktober
KIMS LEK

 Idag var jag tillbaka på Bernhard Bendel pre- and primary school. Dagen tillbringades på preschool. Barnen är från 3-6 år. Det var riktigt stora klasser. PP 2 (5-6 år) var två klasser med vardera 55 barn, PP1 (4 år) var 56 st barn och PP1 (3-4 år) var "bara" 36 st barn. De var två lärare i varje klass. Jag började att följa de äldsta barnen. Det blir en hel del väntan för de barn som är färdiga först och måste vänta in de andra. För er som läser bloggen första gånge tipsar jag er att läsa inlägget om Nguzo primary school, där får ni en beskrivning av hur undervisningen går till. Jag frågade lärarna om det var ok att göra en liten lek med de barn som var färdiga. Det var inga problem. Det är första gången jag gjort Kims lek med en barngrupp på 40 barn samtidigt. Men vet ni vad, det gick alldeles utmärkt :-)

PP 2 (5-6 år, 55 barn i klassen)

Vad är då Kims lek kanske några undrar?
Jo det är en minneslek som du kan variera i det oändliga. Bara din egen fantasi sätter stopp för hur du utvecklar leken. Grunden är så här: Du väljer ut valfritt antal saker. Lägger sakerna framför barnen. Låter dem titta på sakerna en stund för att memorera sakerna. Efter det lägger du något över alt ber barnen blunda. Du tar nu bort en eller flera saker. Sedan ska barnen gissa vilken sak/saker som fattas.





















Efter detta första pass var det frukost. Gröt för barnen och vi lärare gick till kontoret där te och munkar serverades. Det är nu som lärarna i klassen berättar för de andra om leken jag gjort. Alla blev intresserade och nu fick jag göra leken med lärarna. Erick, som för övrigt verkar  vara väldigt driven, ställde en miljon frågor. Det blev en lång diskussion om hur Kims lek kan utvecklas och anpassas till deras villkor, vad kan barnen lära sig och vilka saker ska vara i påsen. Lärarna började genast diskutera hur de kan få in leken i sin undervisning nästa låsår. De plockade fram ett bingo/memory spel (helt nytt) med bokstäver och siffror som de inte använt. De undrade om det var något de skulle kunna använda. Även här blev det en diskussion om hur de skulle kunna använda spelet när de är så många i klassen. Jag gav lite tips och med tanke på att de är två lärare i var klass är det inga problem för dem att dela barnen i mindre grupper.

Jag och Erick. Erick var en riktigt frisk fläkt i klassrummet.

Erick förbereder dagens uppgifter.

Efter teet var det dags för lektioner igen. Erick var snabbt framme och frågade om jag ville följa med till hans klass. Efter en kort presentation för klassen lämnade han över till mig. Att göra Kims lek med 56 st 4-åringar visade sig gå mycket bra. De ville aldrig sluta och de var ivrigt påhejade av Erick. Efter detta började han sin lektion, satte barnen i arbetet, lämnade över till sin kollega och drog iväg mig till de andra två klasserna.
Det blev en succé även i dessa klasser.
Lärarna PP1 (3-4 år) såg genast potentialen att använda Kims lek för att göra engelskan roligare och mer spännande att lära.

Fanns lite material i klassrummet för PP 1 (3-4 år)


Lärarna i PP 1 (3-4 år)

Detta låter så simpelt och enkelt men för lärarna var det verkligen en aha-upplevelse. Jag hoppas verkligen att fröet jag sått kommer att gro till nästa läsår som börjar i januari.


Dessa underbara små liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar