tisdag 11 oktober 2016

Mhonda Teacher`s College

Söndagen den 9 oktober var bara en resdag. Först var jag med Ulrika och Mario på VETA´s skola i Mikumi och träffade rektorn där. Efter det körde vi mot Turiani och Mhonda Teacher´s Collage.
På vägen dit stannade vi på ett lokalt ställe och åt grillad get, ugali, grillade bananer och grönsaker. 



Tyvärr var det inga elever på skolan (denna skola är statlig) då regeringen har flyttat fram lovet en hel månad, vilket vi inte visste. Detta innebar att hela skolområdet var tomt, köket stängt och endast vakterna bodde där. Det blev till att leta upp ett hotell istället. Detta visade sig dock bli väldigt lyckat då vi hittade "La Vista Garden Hotel" Verkligen en positiv överraskning så här ute på landsbygden.



Måndag den 10 oktober blev jag hämtad av en taxi och körd till skolan. Väl framme träffade jag först Madame Grace (rektor). Efter det pratade jag med en lärare och vi bestämde dagens schema. Först min power point, bestående av en kort presentation av mig själv, lite kort om det svenska skolsystemet, de fick se hur en dag på en svensk förskola kan gå till och till slut lite kort om barn- och fritidsprogrammet och dess kurser. Av de tre workshops jag hade blev nog såpbubblorna mest populära. Jag hade två olika recept med som de fick så att de kan göra egna.
Efter min "lektion" intervjuade jag två lärare. Det blev två mycket bra samtal. Vi gick igenom hur deras kurser ser ut på ECE - programmet (Early childhood Education) och lite om deras läroplan. Vi pratade bla om hur förutsättningarna för deras skolsystem ändrats och deras uppdrag som lärare och vilka utmaningar de ser i sitt program. Vi kunde konstatera att även om skillnaderna är stora så finns det också många likheter. Innehållet i många av deras kurser läser vi också på bf-programmet i Sverige, det är upplägget som skiljer sig åt.
Efter dessa samtal var det dags för lunch och samtal med rektorn. Jag blev bjuden på kokt kasawa, kokta majskolvar, papaya och gurka. 
Sista punkten på dagen var rundvandring på skolan (skolan ligger uppe i Uluguru bergen) och en tur upp till deras vattenreservoar. Rektorn villa absolut att jag skull gå upp dit då utsikten är så fin. Och visst hade Madame Grace rätt. 


Administrationsbyggnad med rektorns kontor och arbetsrum för lärare.



Sådana här svarta griffeltavlor fanns på husgavlarna. De är till för att eleverna ska lära sig att skriva rakt.


Byggnader med lektionssalar.



Lektionssalar


Matsalen till höger.


Huset i mitten är skolans kök.


De här stora gröna frukterna heter finez. Fick möjlighet att smaka dem på vandringen upp till vattenreservoaren. Frukterna smakar otroligt gott. Tog två kärnor med hem som jag ska försöka plantera.



Tänk att det kan vara så grönt trots att det är torrperiod.


Från denna floden tar skolan sitt vatten.

Tisdagen den 11 oktober bestod av resdag och pluggdag. Chauffören kom och hämtade mig i Turiani kl 11. På vägen till Morogoro stannade han på en marknad som låg längs vägen till Dodoma (Tanzaniaz huvudstad). Så fort en bil körde till kanten kastade sig försäljarna mot den.



När jag installerat mig på Morogoro hotel satte jag mig vid poolen. Passade på att skicka iväg en uppgift tillskolan och uppdatera bloggen. Gick väldigt bra att plugga i denna miljön :-)


Nu är det dags att släcka lampan och krypa in i mitt lilla myggnät. I morgon väntar nya spännande upplevelser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar