torsdag 13 oktober 2016

Fransalian primary school (English Medium)

Torsdagen den 13 oktober


Idag har jag besökt ännu en privat skola. Denna skola drivs av romerska katolska kyrkan och startade 2004. Skolan har ca 1800 elever från preschool upp till level 7 i primary school.  Liksom gårdagens skola är Fransalian en English Medium school, vilket betyder att undervisningen bedrivs på engelska.
Jag träffade först rektorn, syster Hannis. En mycket strikt dam i grå nunnekläder. Hon följde mig till bygnaden för preschool. 



Väl inne möts jag av ca 240 elever (3.5 - 6 år) uppradade i militärisk precision. När syster Hannis visar sig säger alla "Good morning, sister Hannis" i kör. Syster Hannis säger till barnen att idag har vi besök från Sverige, ni ska tilltala henne Madam Anneli... Efter det vänder sig syster Hannis till mig och säger att nu kan du tala till barnen... Ha ha vad säger man... God morgon alla barn. Det ska bli spännande att få vara tillsammans med er idag. Till svara får jag "Thank you madam Anneli".
Oj tänkte jag, hur ska detta gå :-)
Allt visade sig gå bra. Så fort syster Hannis avlägsnade sig blev både barn och lärare lite mer avslappnade. Ingen av barnen kallade mig för madam Anneli, de sa "teacher" till mig precis som till de andra lärarna.



Idag följde jag Christina som hade klass PP 2C (prepare class 2C, 5-6 år), 41 stycken elever i klassen.  Eleverna undervisas i fyra ämnen, engelska, matematik, kiswahili och science.





Undervisningen gick till på samma sätt som på Nguzo primary school jag besökte igår. Ni kan läsa om det i gårdagens inlägg. Några skillnader fanns dock. Lokalerna här på Fransalian var bättre, väggarna var målade med bokstäver och tavlor på djur, frukter, blommor odyl. Dessa målningar används under lektionerna i science. En annan skillnad var att Christina låter alla barnen sitta på golvet framme vid tavlan under genomgången av dagens uppgift. Hon berättade att det är bara hon som gör så. När hon går igenom dagens uppgift vill hon ha barnen nära för att lätt kunna se vilka som hänger med eller inte. Likaså ser alla barn bättre på svarta tavlan.



Barnen är bara 5-6 år och räknar redan multiplikation.


När genomgången är färdig på tavlan ska allt skrivas av i skrivböckerna.




Detta är några av de biler på väggarna som används under science lektionerna. Läraren pratar om bilderna, skriver på tavlan och sedan skriver barnen av i sina skrivböcker.

Hur ser det då ut i klassrummen för PP 1A-C (prepare class 1A-C 3.5-5 år)...
I PP 1 ska barnen lära sig alfabetet, siffrorna och tal upp till 100, de ska kunna skriva och läsa enkla ord och detta på ett nytt språk, nämligen engelska.




Alfabetet är målat uppe på väggarna, det finns planscher med siffror och alla nummer upp till 100.


Här är enkla ord på engelska. Läraren går igenom, barnen härmar och sedan ska de rita och skriva av från tavlan.


Dessa härliga barn :-) De var så fascinerade av mitt mjuka ljusa hår och mitt ljusa skinn. Gick och tog på mig hela tiden och ville känna i håret.

I morgon är det helgdag. Då är det Nyerere Day. Julius Kambarage Nyerere blev det självständiga Tanzanias förste regeringschef 1961 och första folkvalda presidenten 1962. Han kallades också för Mwalimu (lärare på swahili).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar