måndag 17 oktober 2016

Kyrkbesök, hembesök och mer av Waluguru Original Band

Söndag den 16 oktober


Söndagen började med att jag och Veronica var på möte i FPCT (Free Pentecostal Church of Tanzania). Innan mötet började var det som brukligt ett litet samtal med pastorn på hans kontor. Jag blev även ombedd att hålla ett litet tal till församlingen under mötet :-)
Kl 10 började mötet och den första 1 1/2 timmen ägnandes åt lovsång och förbön. Vilken glädje och vilket engagemang. Hela kyrkan gungade. Efter det var det 1 timmes predikan, på kiswahili!!! Vilken tur att Veronica var med och översatte :-) Pastorn måste hållt en rolig predikan då församlingen ett flertal gånger brast ut i gapskratt.
Sista halvtimmen ägnades åt bön och förbön.



Söndagsskolbarnen sjunger och dansar.


Pastorn predikar.

Efter mötet var jag hembjuden till Mr och Mrs Malubi. De kom och hämtade mig och så körde vi ut till Kihonda där de bor. Jag blev bjuden på kycklinggryta, ris, chines (någon slags kokt kål, kokt tillsammans med lök och morötter) och bananer. Så gott. De har en stor trädgård som de visade mig. De har grisar, ankor, hönor och duvor. Många mangoträd fulla med frukt. Som gåva fick jag ett mycket vackert kitenge av Mrs Malubi (fick ett till dig också Ingela). Mrs Malubi sa att jag skulle sy upp afrikanska kläder av kitenget innan jag åker hem. Givetvis kommer jag att göra som hon säger :) Vi satt och samtalade länge innan de körde mig tillbaka till Morogoro.


Mr och Mrs Malubi utanför deras hus.



Mr och Mrs Malubi med yngsta barnbarnet, Princess. Det röda och blå kitenget är mitt och det gröna är ditt Ingela.

Påväg tillbaka till Morogoro ringer Elias och säger att jag inte ska vidare till hotellet. Istället har de ordnat så att vi ska få åka och lyssna på Waluguru Original Band igen.
Vilken söndag... vi börjar med kyrkbesök och slutar med livemusik på ett uteställe :-)
Lämnade hotellet kl 9.20 och var tillbaka kl 22.30, fullt ös hela tiden.



Och där kom visselpipan fram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar