onsdag 12 oktober 2016

Nguzo Primary School (English Medium)

Onsdagen den 12 oktober.

Skolan är privat och har förutom primary school också pre school. Skolan är stor och har över tusen elever. Var årskurs har tre parallellklasser. Pre school är motsvarande vår förskola, där slutar likheterna. Jag kommer tillbaka till detta senare. English Medium står för att de undervisar på engelska. I de statliga skolorna är undervisningen på kiswahili.
Skolans motto är beslutsamhet, disciplin och lärande. 



Som brukligt är pratade jag först en stund med Madame Principal. Hon visade mig sedan till en av lärarna i prepare class (pre school). Pre school (förskolan) är uppdelad i tre stadier, reception class (0-2 år), middle class (3-4 år) och prepare class (5-6 år). 



Från kl 8 till kl 13 följde jag Josephine i hennes prepare class, 28 st  5-6 åringar.





Dagen började med matematik 60 min, engelska 60 min, rast 1 timme och avslutades med 45 min kiswahili.





Svensk förskola bygger på att barnen genom leken ska tillägna sig kunskaper. Här i Tanzania är pre school som skolan, med den skillnaden att de har en hel del sång och ramsor. Alla passen var upplagda på samma vis. Först en liten "föreläsning" med upprepningar från barnen, korten kommer fram med bokstäver och siffror, eleverna säger efter och de gör en massa ramsor och sånger, eleverna skriver sedan av vad som står på tavlan och löser uppgiften, under tiden går läraren runt i klassrummet och rättar de som är klara. Sedan är det dags för att gå igenom samma sak tillsammans, då får vissa komma fram till tavlan och skriva. Allra sist ställer hon frågor för att se om de förstått eller om hon måste gå igenom igen. Detta arbetssätt blandas med motivationsövningar, sånger och att upp och röra sig emellanåt.  Det hela handlar om att upprepa, kopiera och upprepa igen. Måste ändå säga att Josephine är engagerad och verkar göra allt för att alla ska hänga med och förstå.



 






Alla lärare har varsin planeringsbok. I den skriver de vad var lektion ska innehålla och hur de ska göra det. Punkt för punkt och hur lång tid var punkt ska ta. Efter dagens slut ska de utvärdera sina lektioner för att se om de kan gå vidare eller om de måste ta om något pass.



Jag träffade 9 otroligt nyfikna och vetgiriga lärare. På deras egen begäran höll jag efter skolans slut 1 timmes spontan "föreläsning" blandad med lite workshops. Tänk om alla elever var så vetgiriga. Jag har inte undervisat några elever ännu här men det går lika bra att undervisa lärare. De kom med så många bra frågor och funderingar. Jag har lyckats bra med att få med mig saker till workshopen som de kan använda har nere :-)



 Jag går från klarhet till klarhet. Efter att ha varit med här idag förstår jag precis varför ECE programmet (Early Childhood Education program) är upplagt som det är. Den kan inte vara upplagt på något annat sätt. Jag hoppas att jag gett dem några tankar och idéer de kan använda och göra till sina. 
Tyvärr gör inte bloggen dagens upplevelser helt rättvisa. Jag har så många tankar och upplevelser som det är svårt att sätta ord på. Måste sortera och smälta allt själv först.


Kan bara säga att denna bilden symboliserar känslan jag har haft restan av dagen.
Jag kan inte vänta på vad morgondagen har att bjuda på :-)



4 kommentarer:

  1. Vad spännande att följa dig.Jag känner igen mycket från Zambia.Kopierar o.say after me. Enl.läraren.Det blir stimmmig t när alla skall rabbla högt.

    SvaraRadera
  2. Då blir det Zambia bästa år!

    SvaraRadera
  3. Då blir det Zambia bästa år!

    SvaraRadera
  4. Vad spännande att följa dig.Jag känner igen mycket från Zambia.Kopierar o.say after me. Enl.läraren.Det blir stimmmig t när alla skall rabbla högt.

    SvaraRadera