fredag 21 oktober 2016

Lektioner på MVTTC (VETA)

Torsdag 20 oktober

Morgonen började med spännande frukostbesök. En hel klan kom på besök :-)




Efter frukost kom chauffören och hämtade mig och körde mig till Nguzo primary school en sista gång. Träffade lärarna och fick min överraskning. En så vacker scarf med glaspärlor. Stannade ändå kvar en timme och hjälpte Josephine på engelska lektionen med eleverna i PP 2(5-6 år).

Bild kommer

Resten av dagen tillbringade jag på MVTTC och var med på två olika lektioner. Första lektionen var i Work shop technology. Eleverna hade dagen innan fått en uppgift om att redogöra för handhavandet av verktyg under de praktiska lektionerna, vad ska de tänka på när det gäller säkerhet och hur verktygen ska vårdas. Under dagens lekton redovisade var grupp sina slutsatser. Precis som under Martins engelska lektion ska redovisningen utformas som en lektion för klasskamraterna. Gruppen presenterar sitt arbete, de andra i klassen får ställa frågor och sedan summeras framförandet. det blir många och livliga diskussioner.









Läraren summerar gruppens arbetet och påpekar viktiga saker som eleverna behöver notera extra.


Under nästa lektion bytte jag roll och var åter student :-) Läraren Rodgers undervisar i psykologi och dagens lektion handlade om hur vårt minne fungerar (Memory process). Vi blev uppdelade i 7 grupper (jag hamnade i grupp 6) och frågan vi skulle diskutera var "As a teacher how can we help our students to retrain information and learning?" Vi fick 20 minuter på oss att diskutera frågan. Jag hamnade i en mycket aktiv grupp, alla deltog väldigt engagerat, och det visade sig att tankarna inte skiljer sig åt så mycket. Alla skulle skriva ner vad vi kom fram till för i nästa steg blandades grupperna. I de nya grupperna skulle vi berätta vad var grupp kommit fram till och sedan få ner detta till de fem tankar som vi tyckte var viktigast.


Rodger visar en power point om Memory process.


Grupp nr 6.


Vad kom vi då fram till i grupp 6?
1. Stop and reflect
2. Use technology within your lesson.
3. Study tours
4. Use real life example to elaborate a complex idea.
5. Use a simple language
6. Put knowledge into practise
7- Use a variety of visual such as video, power point, pictures.



Presentation av den sammanfattning med de fem viktigaste punkterna från vår grupp.

På eftermiddagen åkte vi till sömmerskan och hämtade våra kläder. Vi blev så nöjda.




Det märks att regnperioden börjar närma sig. Sen eftermiddag började molnen torna upp sig över bergen och sedd kom regnet. Det gjorde inget. Tack vare regnet fick vi trevligt sällskap under vårt soltak. Två amerikaner, Taylor och Victor, som arbetar för Gopro. De var i Afrika för att göra en dokumentärfilm om Apopo Herorats. De hade börjat sin resa i Angola och följt hur råttorna röjer minfält. Nu var de här i Tanzania för att under en vecka följa hur råttorna tränas. Nästa vecka skulle de till Mosambiq och vara med om när alla uppfunna minor förstörs. Vi satt och pratade lång om allt möjligt. Givetvis pratade vi om det amerikanska valet :-) Alla fyra var vi rörande överens om att Hillary måste vinna valet!

Vi hann även med att prata med en rysk man som arbetar år Philip Morris och ett gäng finska hjälparbetare. De historierna får vi ta en annan gång... Men det är otrolig vad vi har träffat många intressanta människor här nere.


Målben tornar upp sig över bergen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar