måndag 17 oktober 2016

Bernhard Bendel Pre- and Primary School (English Medium)

Måndag 17 oktober.

Idag besökte jag Bernhard Bendel pre- and primary school. Där går ca 600 elever. Skolans motto är: Education is the key to life. Denna skola drivs också av romerska katolska kyrkan. I de flesta klasser var de mellan 40-45 elever.




Idag skuggade jag 5 olika lärare. Jag följde lärare som alla undervisade i "Vocational Skills". Jag var med primary level 2-6. Det var minst sagt en annorlunda upplevelse. Ämnet "vocational skills" är en blandning av hemkunskap, slöjd, bild, teater, musik och yrkeskunskaper. Hemma är det ämnen där lektionerna är av det praktiska slaget. Så var icke fallet här. Här var det teori, repetera, skriva av från tavlan, titta i böckerna (alla elever hade lärobok i ämnet) och säga efter läraren. Bristen på material är också väldigt påtaglig. Läraren som undervisade åk 5 sa att de brukar försöka bjuda in yrkesverksamma till skolan för att eleverna ska få se den verkliga bilden. När de läser området som handlar om skor, brukar de bjuda in en skomakare för att eleverna ska få se yrket i verkligheten.




Dagens lektion i level 2 handlade om Needlework, alltså hur du syr. Eleverna började prata om vad det innebär att sy och vilka material som behövs. Läraren skriver upp på tavlan. Hon hade med nål, tråd och tyg så hon kunde visa barnen hur man gör när man syr. Efteråt fick eleverna svara på 5 frågor om ämnet.



I level 3 handlade dagens "Vocational skills" om musik. De började med att repetera förra gångens lektion. Hur ser en not ut och vad heter notens olika delar. Resten av lektionen handlade om att träna på "salfa ladder". Alltså do, re, mi, fa, so, la, ti, to... denna sjöng de fram och tillbaka i olika konstellationer. Lektionen avslutades med att de sjöng en sång för mig :-)




Level 4 pratade om olika sorters tyg, vad de är tillverkade av och hur du tvättar dem. Läraren skrev på tavlan, de pratade om frågorna och sedan skrev eleverna ner allt i sina skrivböcker. När de skrivit färdigt är det dags för rättning. Jag fick en rödpenna från syster Anna och så var det bara att sätta inån. Jag var en populär rättare :-)  Alla elever ville ha sina böcker rättade av mig... under tiden jag rättade fick jag huvudmassage...de flesta av de 41 eleverna i klassen ville känna på mitt mjuka hår:-)
I deras bok fanns också ett kapitel om hur du handhar ankor och vad du ska tänka på när du föder upp ankor.



Level 5 pratar om trafiksäkerhet och trafikmärken. Idag fick de dessutom lära sig vad de olika delarna på en cykel heter, hur de fungerar och vad de används till. Läraren hade en cykel med in i klassrummet.
Den sista halvtimmen innan jag skulle åka satt jag och pratade med två lärare. De ville att vi skulle utbyta erfarenheter och ville gärna ha tipps från mig. Ja vad säger man som gäst när skolsystemet är så totalt annorlunda mot hemma... Med tanke på att de tar hjälp av varandra vid vissa lektioner så pratade jag om kollegialt lärande och att det är något de kan utveckla. De blev en bra diskussion. De tyckte om förslaget då det var något som de kan börja använda med en gång och att det funkar inom alla ämnen. Förhoppningsvis har jag sått ett litet frö som kan växa till något större. 

Efter dagens besök på skolan åkte vi till en sömmerska. Nu är mina måttbeställda afrikanska kläder beställda, på fredag hämtar jag dem.



På väggen hängde planscher med olika klänningsmodeller. Det var bara att välja vilken jag ville att hon skulle sy. 

Oj detta blev ett långt inlägg. Dagen har varit så annorlunda och så fascinerande att jag bara ville delge er så mycket som möjligt. Just idag känner jag mig så tacksam över att vara född i Sverige och att mina barn får en så fantastisk utbildning som den svenska skolan erbjuder.

Natti natti

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar