onsdag 19 oktober 2016

Kärt återbesök på Nguzo Primary school (English Medium)

Onsdagen den 19 okt

Idag var jag tillbaka på Nguzo primary school. Vilket mottagande jag fick av barnen när jag kom :-) Prata om att få en riktig energi kick.


De första två timmarna följde jag teacher Omega. Hon har de yngsta barnen i preschool (3-4 år).
När de börjar i januari (deras läsår följer kalenderåret) kan de ingen engelska alls. De tre första månaderna går åt till att introducera barnen, lära dem hålla i en penna och så smått bekanta sig med det engelska språket. De växlar mellan kiswahili och engelska för att underlätta för barnen. Efter de tre månaderna börjar de med siffror och bokstäver.  När barnen slutar denna nivå ska de kunna hela alfabetet, stora och små bokstäver, och räkna och skriva upp till hundra.


Matematiklektionen börjar med att Omega samlar alla barnen framför tavlan och sjunger en sång. Sedan börjar de med att prata om siffrorna upp till 10. Läraren skriver dem på tavla och barnen upprepar vad det är för siffra. Efter det ska barnen koppla rätt mängd till rätt siffra. Vi går ut på skolgården och så får barnen olika uppdrag, hitta fem stenar, hitta tre pinnar, hitta tio blad osv. Mycket populärt hos barnen.


När vi kommer in efter aktiviteterna ute på skolgården samlas alla igen framför tavlan. Lektionen fortsätter med att skriva talen upp till 25. Som avslutning lägger Omega fram alla tal på bordet. Barnen får i uppdrag att hämta ett visst tal och presentera det för sina kamrater, som repeterar vilken siffra det är. När detta är gjort ska alla elever skriva talet 16 i sina räkneböcker. Det tar sin lilla tid då alla ska har gjort färdigt innan nästa pass börjar. Matematiklektionen avslutas med ramsor och sånger.



Matematiklektionen i middle class (4-5 år).


Lite material som används under matematiklektionerna, siffror i trä och kulram.


Teacher Sabina i middle class ska ha blidlektion med barnen. Idag ska de rita hus och skriva ordet på engelska. Sabina ritar upp ett hus på tavlan och har även en modell med sig. De pratar om vad som finns på huset och vad det heter på engelska. Sedan ritar barnen i ritböckerna och skriver ordet "house"


 Mellan passen gjorde jag lite svenska ramsor som jag översatte till svenska. Vissa blev bra andra blev lite sämre ;-)  
Populärast blev ramsan "Lisa och Pär".

Dagen avslutades med en timmes lång diskussion med lärarna om undervisning, undervisningsmetoder, klasstorlek och vikten av utbildning. I morgon ska jag tillbaka kl 8.00 för ett snabbesök. Lärarna har tydligen ordnat en överraskning till mig som de vill överlämna. Gissa om jag är nyfiken :-)

Av de tre skolor jag besökt (English medium) är Nguzo den som har minst resurser materiellt. Detta uppvägs av otroligt engagerade lärare som gör sitt bästa med de resurser de har. 




Här är några små kryp vi sett vid poolen :-)

Tack för idag. Återkommer i morgon.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar