måndag 26 september 2016

Varför vfu i Tanzania?

Bakgrunden till min Tanzania resa

I mars 2012 besökte jag och Martin Kenya. Det var en häftig upplevelse och sedan dess har Afrika funnits i mitt hjärta. Kulturen, färgerna, dofterna, människorna och alla ljud etsade sig fast i minnet. 

Men när skulle det bli möjligt att återse denna vackra kontinent?

Åren gick och en Afrikaresa verkade allt mer avlägsen. Vårterminen 2015 började jag läsa till Yrkeslärare vid Högskolan i Skövde. Några kurstillfällen handlade om internationalisering på yrkesprogrammen. En av föreläsarna var en elev från Högskolan i Skövde som gjort sin vfu på en skola i Tanzania. Där och då bestämde jag mig för att under min utbildning också göra vfu i Tanzania.

Vårterminen 2016 var det dags att ansöka om stipendier. Jag sökte Högskolans resestipendium av år 1990 (Högskolan i Skövdes egna resestipendium) och Sparbanksstiftelsen Alfas internationella stipendiefond. Jag lade ner mycket arbete på ansökningarna och den 31 mars skickades de in. Efter det började en lång väntan... Så på eftermiddagen den 3 maj kom ett mejl.




Hej Anneli,


Tack för din ansökan till Högskolans resestipendium av år 1990. Stipendienämnden har idag beslutat att ett stipendiumpå 25 000 kr ska tillfalla dig. Hoppas du har möjlighet att delta på våravslutning med stipendieutdelning fredag den 20 maj kl. 14-15.30. Vi kommer att ha utdelningen i Götasalen och sedan om vädret tillåter ett mingel utomhus.



Grattis,



Gissa om jag blev glad!!!!!

Våravslutningen med stipendieutdelning var högtidlig och efteråt var det mingel med tapas.







Det är lite av en dröm som går i uppfyllelse. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar