måndag 26 september 2016

Vad är vfu?



Vad är vfu kanske några undrar... Vfu står för verksamhetsförlagd utbildning och varje termin är vi ute vissa dagar och undervisar på en gymnasieskola och inom vårt program. När jag är färdig blir jag yrkeslärare på barn- och fritidsprogrammet på gymnasiet. Denna terminen gör jag hälften av min vfu i Tanzania på Mhonda Teachers College, en av Tanzanias 7 förskollärarutbildningar. Nog om detta...

Den 1 oktober kl 15.30 flyger jag från Landvetter och den 2 oktober kl 13.18 landar jag i Dar es Salaam. Hemresan går från Dar es salaam den 24 oktober. Nu är det så att jag inte reser själv till Tanzania. Vi är tre studenter från yrkeslärarprogrammet i Skövde som åker iväg till MVTTC (Morogoro Vocational Teachers Training  College) i Morogoro. De första tre dagarna är vi tillsammans på MVTTC men sedan åker vi åt skilda håll. Då åker jag till Mhonda Teachers College i Turiani, ca 2 timmars bilresa från Morogoro.


Tanzanias flagga.



Tanzanias flagga antogs den 30 juni 1964. Skapandet av flaggan var när Tanganyika och Zanzibar enades och ingick i en union. Flaggan baserar sig på de båda ländernas flaggor. Det svarta står för landets befolkning, den gröna färgen symboliserar landet, blått står för havet och gult symboliserar landets mineralfynd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar